Direktlänk till inlägg 8 februari 2010

Ny kull på SMO har börjat

Av blibrandman - 8 februari 2010 19:43

Nu är det 2 veckor sedan en ny kull började SMO. Det betyder att det bara är 1 år kvar tills jag ( enligt mina planer ) har börjat på SMO.


Än så har inte MSB lagt ut antagningsstatistiken och jag ser lite nervöst fram emot att se den, man hoppas ju på att den inte är så sjukt hög så att man själv inte skulle komma in på sina poäng.


Uppdaterar när statistiken har kommit ut!


over and out

 
 
Ingen bild

SMO:are

10 februari 2010 17:41

Hej!

Surfade runt lite och hittade länk till din blogg från en annan blogg. Kul läsning. Ville bara önska dig lycka till med ansökan och din framtid som brandman. Du verkar målmedveten det är bra. Ska du inte söka in till hösten?

 
Ingen bild

Paul

10 februari 2010 18:48

Hej SMO:are

Kul att en SMO:are hittade in :) Först och främst vill jag tacka för dina lyckoönskingar och när jag ändå stött på dig kan man ju passa på att fråga lite om SMO. Var går du, hur länge har du gått, hur är utbildningen? :)

Anledningen till att jag nog inte söker in till hösten är att jag tar studenten i juni och vill ha lite ledigt innan, hinna jobba lite, resa m.m

 
Ingen bild

SMO:are

11 februari 2010 18:22

Hej igen!

Ok, det är bra tänkt, skönt att komma ifrån plugget lite. Jag tog några år mellan gymnasiet och SMO, fast det beror väl mer på att jag inte kom in:)
Kanske skulle jag skrivit gammal SMO:are, men Sandö var det jag gick på. Jag svarar gärna på frågor. Vad gäller utbildningen så tycker jag den i grund och botten är bra med bra lärare. Dock för mycket teori, kan tycka att en brandskola ska vara mer praktisk. Sen är det tyvärr en hel del strul med organisationen ibland. Men en sak man lär sig och det på den hårda vägen är att den riktiga utmaningen inte är att ta sig in på skolan, utan den är efter skolan. När det gäller att hitta jobb, det är stenhård konkurrens i hela landet. Så det är att söka på bred front i hela landet och inte ge upp. Och fystesten verkar ju iallafall inte vara några proplem för dig. Sen är det en klar fördel om du har lite yrkeserfarenhet och C körkort bakom dig när du söker till en kår. Ha det.

 
Ingen bild

Paul

11 februari 2010 21:45

Hej igen,

Tack för ditt svar, jag har hört det d säger från flera håll att det är efter skolan själva "tävlingen" börjar. Hur har det gått för dig, har du fått något sommarvik eller något till sommaren? Föresten, får man söka LIA vart man vill i hela landet, i såna fall kan det nog vara taktiskt att ha LIA på ett ställe man vet kommer behöva nyanställa ganska snart, då har man lixom en fot inne, kom bara att tänka på de :)

 
Ingen bild

SMO:are

13 februari 2010 17:36

Hej hej!
Du kan söka LIA var du vill. Men det kan ju bli så att fler vill vara på samma ställe. Då går dem b.l.a efter sociala förhållanden på den aktuella orten. Men annars är det en väldigt bra taktik, LIA:an är ett väldigt bra skyltfönster. Jag är sedan ett tag timvikarie och till sommaren går jag in på ett längre vik.

 
Ingen bild

Paul

14 februari 2010 20:41

Hej

okej då vet jag, bra!

Låter bra att du fått sommarvik + timvik iaf! Hur är det i jobbansökningarna, sommarvik söks det väl ganska mycket av så det får väl många ? Sedan avgörs det efter sommaren ifall man får förlängt ( ifall det behövs ) eller hur går det till?

 
Ingen bild

SMO:are

16 februari 2010 21:28

Jo det är betydligt fler ansökningar till sommarvikarie än vad det är till fast anställningar. Vad jag vet så är det som så att rekryteringsprocessen i det flesta fall går till som så att om man blivit omtyckt och anses vara duglig som sommarvikarie. Så har man chans på att få gå vidare. Men som du själv säger så styrs allt efter behov. Tyvärr är dock den senaste trenden att fler och fler räddningstjänster har tagit beslut om att inte ta in några sommarvikarier, t.ex Stockholm, Södertörn och Uppsala. Detta på grund av vad man säger i alla fall har dålig ekonomi. Detta med ekonomin är också något som verkar göra att fler och fler kommuner tittar över sina handlingsplaner och ser om de dels kan minska styrkornas storlek och dels börja använda dagtidsstyrkor. På några håll är det redan gjort, t.ex i Attunda och i Skellefteå har man börjat diskutera detta. Men sen finns det också kommuner som diskuterar om att expandera verksamheten t.ex i Umeå är man på gång att bygga en till brandstation. När det gäller rekryteringen finns det också räddningstjänster som gör helt fristående rekryteringar som även har tagit bort SMO som krav och istället har det som meriterande. Det händer som du märker en hel del inom räddningstjänsterna just nu. Mycket på grund av pengars vara eller inte vara.

 
Ingen bild

Legenden

24 februari 2010 21:21

Planerar själv att börja höst 2010 när jag gått ut skolan, lycka till med betygen !

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av blibrandman - 13 februari 2012 23:11


Ett enigt mig stort steg på vägen till mitt mål har jag nu tagit. Jag har nu fått en anställning som deltidsbrandman och har varit inne på stationen idag och fått larmkläder, egen plats, sökare och allt därtill. Kvällen bestod av materialvård ( g...

Av blibrandman - 1 december 2011 20:51

Idag har jag varit på brandstationen och gjort olika tester i antagningen till deltidsbrandman.   Intervju - Det första jag gjorde var att göra en ordentlig intervju med inte mindre än 9-10 stycken representanter från räddningstjänst och annat. M...

Av blibrandman - 28 november 2011 23:03

Som jag nämnde i tidigare inlägg så skrev jag att jag funderat på att försöka bli deltidsbrandman innan och under SMO för att på så vis ha en bra erfarenhet av yrket och god praktisk kunskap eftersom detta ofta inte verkar läras ut ordentligt på SMO....

Av blibrandman - 28 november 2011 22:53


             Efter mer än 1 års frånvara från bloggen så "återupplivar" jag nu Blibrandman bloggen! =)   Anledningen till att jag varit inaktiv under så lång tid är att det inte har hänt mycket brand-relaterat den senaste tiden. Som ...

Av blibrandman - 18 juni 2010 22:01

Då har man tagit studenten då ! :D Helt fantastiskt var det, något man skulle vilja göra igen.   Slutbetyget blev bättre än förväntad, jag fick hela 17,2 poäng och så mycket hade jag inte trott att jag skulle få, känns riktigt bra så nu blir de i...

Ovido - Quiz & Flashcards