Alla inlägg under november 2011

Av blibrandman - 28 november 2011 23:03

Som jag nämnde i tidigare inlägg så skrev jag att jag funderat på att försöka bli deltidsbrandman innan och under SMO för att på så vis ha en bra erfarenhet av yrket och god praktisk kunskap eftersom detta ofta inte verkar läras ut ordentligt på SMO.


Nu har jag sökt en tjänst och fått första svaret, till veckan ska jag på intervju, fystester och därtillhörande tester. Jag vet att jag ska göra rullbandstestet men sen är det spännande att se vad resterande tester blir. Klättra upp i stegen eller kluastrofobitest kanske =)


Hur som helst så ser jag detta som en jättechans att skaffa mig ett heltidsjobb senare med ett ev. deltidsjobb bakom mig.


Jag hoppas på det bästa nu!


Av blibrandman - 28 november 2011 22:53

  






Efter mer än 1 års frånvara från bloggen så "återupplivar" jag nu Blibrandman bloggen! =)


Anledningen till att jag varit inaktiv under så lång tid är att det inte har hänt mycket brand-relaterat den senaste tiden. Som jag har skrivit tidigare att jag skulle börja SMO så snart som möjligt efter studenten stämmer inte riktigt längre. Efter mycket läsande, övervägande och dylikt så har jag kommit fram till att det inte lönar sig att hoppa på SMO direkt efter skolan då man är relativt oerfaren.


Nu är det ca 1,5 år sedan jag tog studenten och jag har funderat lite fram och tillbaka hur jag ska kunna skaffa mig så bra erfarenheter och meriter som möjligt innan SMO. Självklart har jag legat i med träning och dylikt, men även har jag försökt skaffa mig lite fler meriter i form av:


Kunskap inom akutsjukvård

Språk och religion relaterade ämnen.

Jag har även tagit mitt C-körkort så det känsn riktigt bra.


Detta är inga jättestora meriter direkt men ändå något bra i kanten. Något jag däremot funderat ganska länga på är att bli deltidsbrandman innan / under SMO. Då kommer man nog inte vara " den så kallade typiske SMO.aren som inte har de praktiska färdigheterna"


Over and out!




Ovido - Quiz & Flashcards