Alla inlägg under januari 2009

Av blibrandman - 31 januari 2009 23:39

Äntligen tillbaka på gymet efter att jag varit sjuk. Visst känner man sig seg och svag första gången på gymet efter en längre frånvaro. I alla fall gick det rätt bra, rodde 500 meter på 1:44 1 sekund under kravet för att va Brandman. Är rätt nöjd med det att jag klarade det idag ändå. Sen körde jag två muskelgruupper till. Bröst och ben. Jag har gjort ett litet träningsprogram nu.

  •   Pass 1:    Ben & Bröst
  •   Pass 2:    Biceps & mage                     
  •   Pass 3:    Rygg, axlar, triceps

    Detta plus rodd och löpning.


    Nu ska det bli skönt att komma igång och träna mycket igen, om ett tag hade jag tänkt testa alla saker för att som krävs för att bli Brandman och se var jag ligger. Mitt mål är att klara alla kraven till Juni. Bara att köra på!

 

Av blibrandman - 30 januari 2009 19:19


Varför vill du bli Brandman? Seden jag var liten har jag velat bli Brandman, det är ju väldigt många som vill bli brandmän när dom är små men för mig har viljan stannat kvar. Jag känner att jag vill hjälpa andra människor som är i behov av det och göra en skillnad. Brandman blir man ju inte för pengarna utan för att man verkligen vill det.

Tror du att du komer lyckas bli Brandman? Jag både tror och hoppas att jag en dag kommer bli Brandman.  Betygen fysiken och psyket är tre saker jag känner att jag klarar av. Genom ganska mycket studerande den sista delan av gymnasiet så tror jag att jag får betyg som tar mig in på skolan. Samtidigt som jag vet att jag kommer klara av de fysiska testerna. Att tilläga är att det är mycket lägre krav på fysiken för att komma in på skolan än när man sen ska få anställning.

Var vill du jobba som Brandman i framtiden? Till en början så spelar det nog ngen störe roll, som nyutbildad är man nog glad vad man än får. Sen när man har lite mer erfarenhet så skulle jag ju gärna vilja jobba i någon av de större städerna. Stockholm eller Göteborg. Dock känns Malmö inte så roligt med tanke på allt som brandmän och polis utsätts för där.

Varför tror du Brandmän har så låga löner? Jag vet inte, uppenbarligen har Brandmännens löner släpat efter en hel del och jag tycker att dom borde tjäna lite mer. Förhoppningsvis blir dom lite högre men som sagt, man blir inte Brandman för att tjäna pengar.

Hur skulle du vilja jobba då du blivit Brandman? När jag jobbar som heltidsbrandman så skulle jag nog vilja jobba en hel del dygnspass. Dels för att man skapar starka band i gänget eftersom man umgås så långa tider tillsamans i sträck. Man gör sitt jobb och sen har man någon / några dagars lediget som man kan vila ut på och även återhämta sig själv på om det till exempel har hänt något jobbigt. Som Brandman jobbar man ju med olika saker varje pass. Ena passet är man kankse rökdykare nästa gång kör man bilen etc. Det är något jag tror är bra.


 

Av blibrandman - 30 januari 2009 19:18


Vart sjuk dom senaste dagarna tyvärr. Väldigt tråkigt så jag har inte kunnat träna någonting.

Imorgon i skolan är det prov, jag hoppas på ett bra resultat! :) Som sagt det behövs ju hyffsat bra betyg
För att komma in på Skydd Mot Olyckor.

För den delen, det är synd att dom tagit bort två skolor. Skövde hade jag gärna gått på men den har dom
tyvärr tagit bort nu när den nya myndigheten kom. Nu finns Sandö och Revinge kvar och jag kommer
försöka komma in i Revinge när det är dags.

Här har vi skolan i Revinge!

Av blibrandman - 30 januari 2009 19:17

Samtal med Brandman från Stockholm För ett tag sedan hade jag ett mycket intressant samtal med en heltidsbrandman från Stockholm.  Självklart hade jag flera frågor som jag ville få svar på och han tog sig god tid att besvara. Jag var i Stockholm och passade på att besöka Solna brandstation. Jag kom in och fick en total genomgång av brandbilen ( på cirka 1 timme ) väldigt intressant.

Sen fick jag svar på mina frågor.

  • Hur ser era scheman ut? - Ibland jobbar vi 24 timmarspass vilket jag föredrar. Ibland dagpass på 12 timmar.
  • Hur ser en dag ut på jobbet? Vi går igenom all utrustning och ser att allt är okej. Vi tränar, ibland på gymet eller innebandy, eller båda delarna. Sen är det alltid små pysslor att göra, sedan käkar vi då och då, ser på tv. Vissa dagar informerar vi i skolor. Sen tränar vi igen. och mitt under detta så går larmet. Då ska vi vara på väg på 90 sekunder.
  • När man ska söka jobb som brandman, vad är det som bestämer om man får jobbet eller inte? - Först och främst är det vissa fyskrav man måste klara ( kan läsas i tidigare inlägg ) sen är det intevju m.m Många börjar sina anställningar som sommarvikarie då andra har semester och efter det kan man kankse söka en heltidsplats på en station.
  • Kan du rekommendera yrket? Absolut, jag trivs jättebra och du ska definitift satsa på att bli brandman ifall du vill det.


Detta var något jag tyckte var intressant och roligt. Jag inte nog med att jag fick en intressant genomgång av hela brandbilen utan också svar på frågor.
 


ps Klicka här för att titta i en brandbil.

Av blibrandman - 30 januari 2009 19:15

Fyskrav för Brandman Jag var nyss inne och tittade på fyskraven som ställs på en Brandman som jobbar i stockholmsområdet. Kraven är i princip likadana vilken station man än befinner sig på i landet. kraven var i alla fall:

  •  Rodd 500 meter. Tidskrav 1:45
  • Löpning 3000 meter. Tidskrav 13.15
  • Bänkpress 30kg. 35 repetioner
  • Lyft till hakan med Z-stång 15 kg. 40 repetioner.
  •  Stående länghopp. 2 meter
  • Sen skulle man mäta handstyrkan på något vis. Vet inte riktigt hur men man skulle i alla fall klara misnt 420 newton på varje hand. Vad det nu betyder..
  • Simmning. Simma 25 meter, neddykning på djupa delen och hämta ett djupsänke. Sen bogsera en docka 25 meter. Tidskrav  1:40

Ja det är den fysiska delen som krävs för att vara brandman. Sen kankse det varierar lite från station till station. Jag har i alla fall satt upp ett mål med det här kraven. Inom 6 månader ska jag klara följande krav. Några räknar jag med att klara med en större marginal som till exempel löpningen och rodden som jag redan nu klarar kraven för. Sen nästa halvår ska jag klara målen fast med X antal mer repetioner och X antal sekunder snabbare. Men jag går bara i 2.an på gymnasiet än, så det är ett par åt tills jag ska klara av dessa krav.

Av blibrandman - 30 januari 2009 18:19

Nästan alla ville väl bli brandmän när dom var små? Det var något som jag upplevde det som. Det är något som sitter kvar i mig och har växt sig mycket starkare. Det är vad jag vill, jag vill bli brandman och då menar jag heltidsbrandman i någon av de större städerna.


För att bli brandman så vet jag att det krävs mycket. Inte bara en mycket stark fysik och starkt psyke. Man måste också först och främst har bra betyg för att komma in på Skydd Mo Olyckor som är en tvåårig eftergymnasiel utbildning som man kan gå i Revinge eller på Sandö. Här kan ni se antagningsstatestiken för hösten 2008. Gymnasiepoängen ligger runt 16 för personen som hade lägst poäng. Det är något jag hoppas och tror jag kommer klara.


Jag räknade ut hur många poäng jag skulle hamna på om jag höll mina betyg. Jag skulle hamna en bit över det. Men det förändras ju från år till år. För några år sedan var det nere vid 14-15 poäng.

Av blibrandman - 28 januari 2009 20:19

Här kommer jag skriva om min väg till att bli brandman! Just nu går jag 2.an på gymnasiet och ska söka Skydd Mot Olyckor när jag är klar med gymnasiet.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards