Alla inlägg under februari 2009

Av blibrandman - 10 februari 2009 19:11

Har inte skrivit något på ett tag men just nu finns det  inte så mycket att skriva om. Jag menar det är ju inte riktigt i närheten av min början på SMO än så det är inte så mycket som händer på "blibrandman" fronten mer än träning träning och plugg.

Jag tänkte i alla fall skriva om min senaste träningsvecka. I Julklapp fick jag ett gymkort på ett riktigt fint och bra gym, helt klart det bästa paketet. Nu försöker jag gymma 4-5 gånger i veckan. Senast jag var  på gymet var igår, jag tänkte gå dit idag men var så allmänt trött. Igår tränade jag i alla fall Bröst och Ben med hjälp av bänkpress, benpress, benlyft och hantlar. Ett riktigt bra genomfört pass som man kände gav någonting :)

I helgen blev det också ett par besök på gymet, rygg, triceps i söndags och mage, biceps i lördags.
Rodd är verkligen jobbigt, rodde in en tid på 1:46 senaste gången á 500 meter. Inte nöjd fören jag är en bit under 1:45


Imorgon ska jag i alla fall gå dit då jag ( lyckligt lottad ) är ledig från skolan, enligt mitt "gymschema" ska jag träna mage och biceps

Någonting som verkligen är bra är att man tränar tillsamans med någon så man pressar varandra och hjälper varandra. Till exempel på bänkpress så står kompisen bakom och hjälper till lite när man inte orkar mer. Det är då det ger bra resultat

Av blibrandman - 7 februari 2009 21:45

Hej!

Jag funderar på att göra ett rullbandstest bara för att se hur det är, hur jobbigt det är osv.
När jag pratade med en Brandman från Stockholm så sade han att man klarar det med en
bra kondition men det dom flesta faller på är att man inte är van vid belastningen. Att gå
i uppförslutning med 25 kilo på kroppen. Dom flesta är tillräckligt tränade för att klara det
men är inte vana vid det.

Jag skulle gärna göra ett sådant rullbandstest och undrar om någon vet var man kan göra det.

Tror ni det går bra att fråga på räddningstjänsten här och fråga om man kan få göra ett test för
att se hur man ligger till och för att känna hur testet är?

Ifall det är någon som gjort testet som läser kan ni gärna skriva en kommentar om hur testet
var för er. Är det mest kondition eller benstyrka?

Av blibrandman - 4 februari 2009 17:30

Nu har vårterminen dragit igån med 132 antagna personer. Totalt antal sökande var 824, varav 742 män och 82 kvinnor. Totalt antogs 132 personer till utbildningen, varav 18 kvinnor och 114 män.
De lägsta betygspoängen var lite lägre nu än i höstas med ca 15.50 gymnaisepoäng. Nästan 1 helt poäng lägre än i höstas på vissa ställen.

Här kan ni se Antagningsstatestiken

Här kan ni se flera filmer från SMO där man ser vad utbildningen är och mycket mer


Av blibrandman - 4 februari 2009 17:09

Jag läst en artikel nyligen som handlade som Stockholms Brandförsvar. Dom vill ha in fler kvinliga Brandmän på sina stationer och det finns några delade åsikter i den frågan. Vissa tycker att det är en självklarthet och att det är diskriminering att inte ha fler kvinliga Brandmän medans vissa tycker att det inte ska vara kvinliga Brandmän och vissa ligger någonstans mitt emellan.

Själv har jag ingenting emot kvinnor som Brandmän. Det är ju uppenbart färre kvinnor är män i detta yrket. En anledning till det är ju att det kommer in väldigt få kvinnor på SMO utbildningen jämfört med hur många män som kommer in. Jag kan inte tänka mig att kvinnorna har sämre betyg.

För att få jobba som Brandman måste man klara av en rad fysiska test. Eftersom det är färre kvinnor som utbildas till Brandmän så är det såklart färre kvinnor som söker till de lediga platserna och eftersom det är ganska hårda fysiska krav ( och varje test måste klaras. löpning, rodd, simning, bänkpress, z-stång, längdhopp, ) så kankse inte alla kvinnor klarar alla testerna. Det är ju ganska muskelkrävande test och män är ofta naturligt starkare än kvinnor. Därmed inte sagt att kvinnor inte kan vara starka än män. Medans kvinnor är bättre än män på andra saker, för det är dom..

Eftersom testerna är uppsatta för att man ska klara arbetet så är det ju viktigt att Brandmänen klarar de fysiska proven. Visst det går säkert att påverka tillverkarna av redskap så att dom blir lättare, exemel göra motorsågen lättare.. Men vad hjälper det om man har en lätt motorsåg ifall man måste dra ut en 95 kilos karl ur en lägenhet.

Nu ska de större städerna kolla över fyskraven som krävs för att vara Brandman och se om det är nödvändigt att ha såpass höga krav. Ifall dom anser att det är nödvändigt för att klara jobbet så tycker jag att denna diskusion ska ta slut. Ifall dom sänker kraven så betyder det att man man klara arbetet med dom nya kraven, och dom som klarar dom ska då få jobben. Klarar en kvinna de kraven och de andra intervjuerna, inte har cellskräck eller höjdrädsla så ska hon få jobbet. Men klarar hon inte de fysiska kraven så tycker jag inte att man ska kalla det diskriminering.

Den som gått utbildningen och klarar de uppsata kraven ska helt enkelt få jobbet, det är min åsikt. Därmed sagt att de kvinnor som klarar kraven ska kunna få jobben också. Men jag tycker inte att man ska kalla det diskriminering och sänka kraven ännu mer. Dom är faktiskt uppsatta för att klara arbetet. Nu får vi se hur det blir med dom eventuella nya fyskraven.

Räddningstjänsten i Landskrona har fått en ny kvinnlig brandman. Nyutbildade Emma Johnstone ser fram emot sitt yrke med spänning. Hon har tydligen klarat kraven.

Räddningstjänsten i Landskrona har fått en ny kvinnlig brandman. Nyutbildade Emma Johnstone ser fram emot sitt yrke med spänning.  Hon har tydligen klarat kraven!

Ovido - Quiz & Flashcards