Alla inlägg under december 2011

Av blibrandman - 1 december 2011 20:51

Idag har jag varit på brandstationen och gjort olika tester i antagningen till deltidsbrandman.


Intervju - Det första jag gjorde var att göra en ordentlig intervju med inte mindre än 9-10 stycken representanter från räddningstjänst och annat. Mycket folk och mycket frågor var det i alla fall. Ganska roligt trots omständigheterna men inget man skulle vilja göra varje dag.


Rullbandstest - Efter intervjun var de rullbandstest, full utrustning 24kg, 8 graders motlut, 5,6 km/h i 6 minuter. Lite svettigt och varmt men inga konstighter.


Kall rökdykning - efter rullbandstestet var det arbetsrelaterade tester, kall rökdykning var det första. Jag fick på mig andnigsmask för första gången och det var en lite speciell känsla. Lite jobbigare att andas och skulle man ha klaustrofobi eller nåt så kan jag tänka mig att man skulle ha lite svårt för masken. Hur som helst gick jag in i ett mörkt rum och skulle hitta en docka. Jag hittade dockan snabbt och kände att jag hade en bra sökteknik, ( tittat på mycket brandserier och filmer så har snappat upp lite =) )


Slangkorgar och docka - Nästa test bestod av att jag skulle springa en liten bit med 2 slangkorgar, sedan skulle jag dra en docka samma sträcka. Detta gjordes med andningsmask på vilket gjorde det ganska mycket jobbigare att bli andfådd. Men det gick bra detta också!


Stegklättring på stegbilen - Sista testet var att klättra upp i stegen på stegbilen för att säkerställa att jag inte är höjdrädd. Detta tyckte jag var roligt och det var inga konstigheter, stegen var upprest till 20 meter, det går att resa den ca 10 meter till. Hur som helst, inga problem, mest roligt.






Nu återstår att se vilket besked man får, får jag jobbet så är det nice, då blir det att läsa SMO på distans så småningom. Om jag inte får jobbet så blir det nog SMO till hösten. Hur som helst så var det roligt att göra de olika testerna.



Ovido - Quiz & Flashcards