Alla inlägg under augusti 2009

Av blibrandman - 26 augusti 2009 20:49

En mindra rolig nyhet.. Fick ont i axeln idag på träningen, troligen beroende på för dålig uppvärmning, har fortfarande ont flera timmar efter passet.


Jag hoppas att det inte är något allvarligt och att jag snart är tillbaka för fullt.


Av blibrandman - 26 augusti 2009 20:32

Ungefär 2 veckor har jag tränat sedan sommaren och visst var man lite ringrostig i början men det börjar ta sig.


Jag har ett lite annorlunda träningsprogram som jag tror kommer ge mig betydligt bättre utveckling än i förra perioden. 


Jag tränar 4 gånger i veckan och passen ser ut såhär:


Pass 1 Bröst triceps

Pass 2 Biceps rygg

Pass 3 Bröst triceps

Pass 4 Biceps axlar ben


Anledningen till att ben och axlar "bara" får ett träningspass i veckan är:

Ben är en mycket stor muskelgrupp som behöver längre vila vid hård träning, samt att de används vid fotboll / löpning m.m

Axlar används sekundärt i många andra övningar tex bänkpress så axlarna får ett hårt pass 1 gång i veckan och lite sekundärt vid andra pass.


Jag har också som sagt ett nytt upplägg med träningen och det stavas VARIATION, i våras kände jag att jag hamna i platåer, man kommer ingen stans i sin träning, det berodde på att jag inte varierade mig tillräckligt utan körde på samma sak hela tiden


ex: Bänkpress 4 set 4-5 reps varje gång


Nu är det olika reps och olika övningar i princip varje pass, ex ena bröst passet är det bänk hantelpress och cable, nästa blir det bänk, bröstpress och dips etc



Av blibrandman - 26 augusti 2009 20:32

Jag hoppas att jag inte tappat någon trogen läsare under sommaren eftersom jag inte skrivt något på länge och det beror på att sommaren i princip bara har varit jobb och i princip ingen träning.. :(


Nu har skolan dragit igång igen och allt blir lite mer strukturerat och träningen lika så. 


Om jag ska gå tillbaka och kolla min utveckling under de 6 månader jag tränade så tycker jag att jag ser goda förbättringar på många positioner samt att vissa kunde gått lite bättre.


Nu är det dags för nya tag och nya mål:  Inom ett halvår ska jag klara detta:


Rodd 500 meter  1 min 35 sek

Löpning 3 km   11 min

Bänkpresss 35 reps, 40 kg

Stående längdhopp 2 meter 30 cm

lyft till hakan - klara 40 reps á 15 kg så snabbt som möjligt, sedan ett nytt mål ( troligen 5 kg mer )



Ovido - Quiz & Flashcards