Direktlänk till inlägg 4 februari 2009

Man vill ha fler kvinliga Brandmän

Av blibrandman - 4 februari 2009 17:09

Jag läst en artikel nyligen som handlade som Stockholms Brandförsvar. Dom vill ha in fler kvinliga Brandmän på sina stationer och det finns några delade åsikter i den frågan. Vissa tycker att det är en självklarthet och att det är diskriminering att inte ha fler kvinliga Brandmän medans vissa tycker att det inte ska vara kvinliga Brandmän och vissa ligger någonstans mitt emellan.

Själv har jag ingenting emot kvinnor som Brandmän. Det är ju uppenbart färre kvinnor är män i detta yrket. En anledning till det är ju att det kommer in väldigt få kvinnor på SMO utbildningen jämfört med hur många män som kommer in. Jag kan inte tänka mig att kvinnorna har sämre betyg.

För att få jobba som Brandman måste man klara av en rad fysiska test. Eftersom det är färre kvinnor som utbildas till Brandmän så är det såklart färre kvinnor som söker till de lediga platserna och eftersom det är ganska hårda fysiska krav ( och varje test måste klaras. löpning, rodd, simning, bänkpress, z-stång, längdhopp, ) så kankse inte alla kvinnor klarar alla testerna. Det är ju ganska muskelkrävande test och män är ofta naturligt starkare än kvinnor. Därmed inte sagt att kvinnor inte kan vara starka än män. Medans kvinnor är bättre än män på andra saker, för det är dom..

Eftersom testerna är uppsatta för att man ska klara arbetet så är det ju viktigt att Brandmänen klarar de fysiska proven. Visst det går säkert att påverka tillverkarna av redskap så att dom blir lättare, exemel göra motorsågen lättare.. Men vad hjälper det om man har en lätt motorsåg ifall man måste dra ut en 95 kilos karl ur en lägenhet.

Nu ska de större städerna kolla över fyskraven som krävs för att vara Brandman och se om det är nödvändigt att ha såpass höga krav. Ifall dom anser att det är nödvändigt för att klara jobbet så tycker jag att denna diskusion ska ta slut. Ifall dom sänker kraven så betyder det att man man klara arbetet med dom nya kraven, och dom som klarar dom ska då få jobben. Klarar en kvinna de kraven och de andra intervjuerna, inte har cellskräck eller höjdrädsla så ska hon få jobbet. Men klarar hon inte de fysiska kraven så tycker jag inte att man ska kalla det diskriminering.

Den som gått utbildningen och klarar de uppsata kraven ska helt enkelt få jobbet, det är min åsikt. Därmed sagt att de kvinnor som klarar kraven ska kunna få jobben också. Men jag tycker inte att man ska kalla det diskriminering och sänka kraven ännu mer. Dom är faktiskt uppsatta för att klara arbetet. Nu får vi se hur det blir med dom eventuella nya fyskraven.

Räddningstjänsten i Landskrona har fått en ny kvinnlig brandman. Nyutbildade Emma Johnstone ser fram emot sitt yrke med spänning. Hon har tydligen klarat kraven.

Räddningstjänsten i Landskrona har fått en ny kvinnlig brandman. Nyutbildade Emma Johnstone ser fram emot sitt yrke med spänning.  Hon har tydligen klarat kraven!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av blibrandman - 13 februari 2012 23:11


Ett enigt mig stort steg på vägen till mitt mål har jag nu tagit. Jag har nu fått en anställning som deltidsbrandman och har varit inne på stationen idag och fått larmkläder, egen plats, sökare och allt därtill. Kvällen bestod av materialvård ( g...

Av blibrandman - 1 december 2011 20:51

Idag har jag varit på brandstationen och gjort olika tester i antagningen till deltidsbrandman.   Intervju - Det första jag gjorde var att göra en ordentlig intervju med inte mindre än 9-10 stycken representanter från räddningstjänst och annat. M...

Av blibrandman - 28 november 2011 23:03

Som jag nämnde i tidigare inlägg så skrev jag att jag funderat på att försöka bli deltidsbrandman innan och under SMO för att på så vis ha en bra erfarenhet av yrket och god praktisk kunskap eftersom detta ofta inte verkar läras ut ordentligt på SMO....

Av blibrandman - 28 november 2011 22:53


             Efter mer än 1 års frånvara från bloggen så "återupplivar" jag nu Blibrandman bloggen! =)   Anledningen till att jag varit inaktiv under så lång tid är att det inte har hänt mycket brand-relaterat den senaste tiden. Som ...

Av blibrandman - 18 juni 2010 22:01

Då har man tagit studenten då ! :D Helt fantastiskt var det, något man skulle vilja göra igen.   Slutbetyget blev bättre än förväntad, jag fick hela 17,2 poäng och så mycket hade jag inte trott att jag skulle få, känns riktigt bra så nu blir de i...

Ovido - Quiz & Flashcards