Alla inlägg under maj 2009

Av blibrandman - 17 maj 2009 12:58

Lördag och jag var på gymmet kl halv 3, mage och ben var det på schemat. Ben är något som många tycker är tråkigt att träna men det är väldigt viktigt att man får med sig det.

En helt okej träning och jag inriktade mig lite mer på vader idag, så det blev detta:

Ben

Benpress
vader i smith maskin
och vadpress

Mage

Brutalbänk, riktigt bra magövning som verkligen tar
på magmuskulaturen.

Jag  har börjat med tung magträning. Förut körde jag bara mage med egen kroppsvikt och gjorde många
reps, nu kör jag tyngre 6-10 reps / set

Av blibrandman - 15 maj 2009 16:14

Äntligen slut på skolveckan! Inte läge kvar till sommarlovet :)

Idag var det rygg och biceps som stod på schemat. Det var ett bra träningspass tycker jag, särskilt biceps fick sig en ordentlig genomkörare, ryggen ska man ta det lite lugnt med så man inte skadar den, men jag kör ändå på bra med ryggen.

Övningarna jag gjorde var:

Biceps

Bicepscurl
Hantlar
Cable

Rygg:

Chins
Neddrag

Ett bra träningspass, jag har planerat att testa mig på storstadsmodellen på fredag ( om 1 vecka )
då ska jag se om jag förbättrat mig. Löpning och rodd vet jag inte om jag kommer att göra eftersom
det är grenar jag klarar utan problem.

Av blibrandman - 12 maj 2009 20:37

Så, nu har jag haft 1 veckas vila och var tillbaka på gymmet idag!

Efter 1 veckas vila börja jag om på mitt schema som startar med bröst, triceps, axlar

jag var taggad för passet och det känndes bra trots att jag inte hade någon att träna med som kunde hjälpa mig
dom sista repsen, men det känns som det gav  något ändå!

Ja körde:

Bänkpress
Sned hantelpress
Lyft till hakan
Dips
Puschdowns

Jag kör runt 4-6-8 reps när jag tränar för tillfället, det vill säga för att bygga

Av blibrandman - 7 maj 2009 17:40

För att kroppen och alla muskler ska kunna återhämta sig helt och hållet ska man ha 1 veckas vila ungefär var 8:onde 9:onde vecka.

Nu är jag framme vid en sån vecka och ska vila till nästa tisdag.

Så fram tills dess blir det inga träningsrapporter..

Under helgen ska jag åka till Stockholm ;)

Av blibrandman - 6 maj 2009 12:11

Det var dags att träna bröst, triceps och axlar. Detta är det passet som jag upplver som hårdast och det känns verkligen som det gett något efter man kört det.

Jag testade en ny träningsmetod. Negativ träning dvs att man lägger på mer än vad man maxar. Jag lade på 10 kg mer än mitt max på bänkpress, så ska man hålla emot så länge som möjligt på nervägen och få hjälp på uppvägen. Man tränar då de exentriska musklelfibrerna.

Ett bra pass som förhoppningsvis gav lite resultat, snart ä det dags att testa fyskraven igen och se om jag förbättrat mig.

Av blibrandman - 3 maj 2009 21:39

Idag var det rygg och biceps som stod på tur på schemat. Eftersom kosten är en mycket viktig del i träningen
så har jag sedan ett tag tillbaka en mycket mer seriöst och bättre kost. Mycket kolhydrater, protein, före och efter
samt att man dricker mycket innan och under träning.

För ryggen körde jag
3 set chins.
5 set indrag

För biceps körde jag
6 set bicepscurl
4 set cable


Nu kör jag tung träning, d.v.s jag kör på vikter så jag klarar 4-6 repetioner per set. På det viset bygger man snabbare
muskler och volym än att köra många reps. Detta kräver också mer återhämtning och vila.

Det kändes bra, biceps kändes väldigt bra och det känns som det gav någonting. Ryggen kör jag inte så jättehårt
på, man måste ta det lungt med ryggen.

Av blibrandman - 3 maj 2009 21:30

Hej!

Eftersom det inte finns så mycket att skriva om varje dag på "bli brandman" fronten så tänkte jag
skriva träningsdagbok / blogg om min styrketräning för att nå mina mål och de som krävs för att
bli brandman.

Innan 1 juli så är mitt mål att klara "Storstadsmodellen"

För sanrt en månad sedan så testade jag alla grenar och snart är det dax igen för att se om jag förbättrat
mig.

Jag tränar styrka 4 gånger i veckan
Här kommer mitt träningschema.

Pass 1:
Bröst, triceps, axlar

Pass 2:
Ben, mage

Pass 3:
Rygg, biceps

Detta snurar jag runt på hela tiden och har inga bestämda dagar för varje pass.
En vecka kan se ut såhär:

Tisdag
Bröst, axlar, triceps

Onsdag
ben, mage

Lördag
rygg, biceps

Söndag
Bröst, triceps, axlar

veckan därpå börjar jag med det som står på tur, dvs ben och mage.

Nu tänker jag i alla fall skriva träningsrapport, hur det går och liknande.

Ovido - Quiz & Flashcards